بناهای ثبت شده یزد در میراث یونسکو
نوشته شده توسط : آس چارتر

بناهای ثبت شده یزد در میراث یونسکو

شهر یزد یکی از قدیمی ترین و تاریخی ترین شهرهای کویری و خشتی جهان است، یزد دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوانی است، وجود معماری منحصربفرد خانه های یزد و وجود بادگیرهای زیبا بر فراز خانه ها این شهر را از لحاظ معماری نسبت به دیگر شهرها متمایز کرده است. و به همین خاطر یزد به شهر بادگیرها نیز معروف می باشد. در این مقاله آس چارتر به معرفی بناهای ثبت شده شهر یزد در فهرست کیراث جهانی یونسکو می پردازد، تا پایان این مقاله ما را همراهی نمایید. با تهیه بلیط هواپیما چارتر ارزان مشهد یزد از سایت آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

باغ دولت آباد یزد

باغ دولت آباد یکی از جاهای دیدنی یزد است که در محله چهار منار داخل کوچه فردوسی یا حسینیه فردوس قرار دارد. باغ دولت آباد یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های ایرانی است، این باغ منحصربفرد در سال 1160 هجری به دستور محمد تقی خان بافقی ساخته شده و قدمتی حدود 260 سال دارد و امروزه یکی از آثار ارزشمند از دوران افشاریه و زندیه است. این باغ  در گذشته محل زندگی یکی از حکمرانان یزد بوده است. وسعت باغ دولت آباد حدود 4.6 هکتار است، در ابتدا در این محوطه قناتی را حفر کردند طراحی اصلی باغ دولت آباد، بر اساس همین جریان آب شکل گرفته است. قنات موجود در این باغ قدمتی حدود 200 سال دارد و یکی از مهمترین و تاریخی ترین و طولانی ترین قنات های یزد می باشد که حدود 60 کیلومتر طول دارد. این قنات از ارتفاعات مهریز سرچشمه می گیرد و از زمین های زراعی مهریز عبور می کند و بعد از بکار انداختن چند آسیاب آبی به یزد و به باغ دولت آباد می رسد.

عمارت ها، حوض ها و جدول های آب زیادی در باغ ایجاد شد که این باغ به یک مجموعه حکومتی تبدیل  این باغ بلندترین بادگیر جهان را در خود جای داده و از نظر معماری، بسیار ارزشمند است. ارتفاع این بادگیر حدود 8.33 متر و به صورت 8 ضلعی می باشد وبلندترین بادگیر در جهان شناخته شده است. یکی از زیباترین ساختمان‌های حکومتی و تاریخی یزد در این باغ قرار دارد. بعد از گسترش باغ دولت آباد یزد بخش های مختلفی به این باغ اضافه شد که شامل: عمارت سردر، عمارت بهشت‌ آیین، تالار آیینه، عمارت تهرانی، عمارت هشتی یا عمارت بادگیر، عمارت سردر شمالی، عمارت حرم سرا، تالار طنبی، برج دیده‌بانی و آب‌انبار، اصطبلی بزرگ با شترخانه و غلام‌خانه در غرب باغ و علاوه بر این بناهای اصلی، ابنیه فرعی و خدماتی در ضلع شرقی باغ شامل آبدارخانه، شربت‌خانه، آشپزخانه و تأسیسات چاه و منبع آب و باغ ناصرمی باشد. این باغ دارای فضای سرسبز و زیبایی است که پوشیده شده از درختان میوه مانند انگور و سرو و کاج و همچنین گل‌های محمدی و سرخ نیز در باغ بسیار زیاد دیده می‌شوند. باغ دولت آباد یکی از 9 باغ ایرانی است که نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو به چشم می‌خورد و شهرت بین‌المللی دارد.

آدرس باغ دولت آباد: یزد، خیابان شهید رجایی، کوچه فردوسی

 





:: بازدید از این مطلب : 49
|
امتیاز مطلب : 22
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 خرداد 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: